- Format: Pocket
- Antall sider: 223
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202275006
- Utgivelsesår: 2007
- Andre medvirkende: Døving, Runar (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
Thomas Hylland Eriksen
I 45 korte tekster utfordrer Døving premissene for den klassiske forståelsen av merkevaren. I markedsføring skapes det gjerne en historie rundt produktet, fordi man tror at tingen vil selge bedre når folk identifiserer seg med den. Men forbrukeren går i butikken og kjøper melk, brød og dopapir, ikke Tine, Bakers eller Edet. Hun bryr seg lite om budeia er Synnøve eller Tine så lenge hun får gulosten sin.
Det er ikke forbrukerens valg, men markedsaktørene som bestemmer hva som skal stå i butikkhyllene, skriver Døving, og ønsker med det å utfordre en markedsføringsbransje som har lett for å tro at forbrukeren lever i en liberal verden.
Dette er en uunnværlig bok for dem som driver med kjøp og salg av varer og tjenester.
Runar Døving er førsteamanuensis ved Oslo markedshøyskole (OMH) og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). I Dagens Næringsliv skriver han vignetten Merkevarer i seksjonen Etter børs.
Kilde: bokelskere.no. Terningkast 5 og 6 er slått sammen til 5 stjerner. Se lesernes omtaler av denne boka.