Forfatterne bruker filosofi, sosiologi, markedsføring og organisasjonsutvikling for å vise hvordan merkebygging er en prosess hvor det er avgjørende å forstå kunden, samtidig som organisasjonens merke Organisasjonsdrevet merkebygging er en bok med en ny og frisk innfallsvinkel til merkebygging. Forfatterne utfordrer tradisjonell tenkning i merkebyggingsfaget. De mener at en bedrifts suksess avhenger av at alle dens ansatte deltar på en effektiv måte, og at dette gir fornøyde medarbeidere og øker kundenes tilfredshet. De viser at det å utvikle merkebyggingsevnen ikke er ansvaret til en liten elite, men at det tvert i mot er hele organisasjonens ansvar. Forfatterne beskriver svakhetene ved merkebygging som er basert på tradisjonell markedskommunikasjon, og slår fast hvor viktig det er å innfri forventningene når et merkes styrke og finansielle verdi skal utvikles. Skal en organisasjon styrke merker mer effektivt, må grensene i bedriften og grensene mellom bedriften o