Foto: Marie von Krogh

Tore Renberg

Tore Renberg debuterte som forfatter i 1995 med novellesamlingen Sovende floke, en bok han mottok Tarjei Vesaas' debutantpris for. Han har skrevet innen flere sjangere og for både barn og voksne.

Det virkelige gjennombruddet hans kom i 2003 med Mannen som elsket Yngve, første bok i serien om Jarle Klepp. I 2008 ble romanen filmatisert til stor suksess. For sin tredje bok i serien, Charlotte Isabel Hansen, fikk han Bokhandlerprisen.

Med Teksas-serien (Vi ses i morgen, Angrep fra alle kanter og Skada gods), fornyet han spenningsromanen og nådde ut til nye lesere.

Etter å ha skrevet på bokmål i hele sitt forfatterliv, debuterte han på nynorsk med den trettende romanen, Du er så lys fra 2016. Dette gjentok han i Tollak til Ingeborg fra 2020, en roman han på nytt fikk Bokhandlerprisen for.

Tollak til Ingeborg

Vinneren av Bokhandlerprisen 2020 er et sterkt portrett av en uvanlig mann.

«Tollak til Ingeborg er en intens affære med stor språklig kraft. Et mannsportrett utenom det vanlige, der vold og ømhet balanserer hårfint på det rustne sagbladet [...] intet mindre enn en drivende god og ubehagelig litterær thriller.»

– Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG

 

«Det er eit uhyre sterkt portrett og eit intenst familiedrama [...] ei verdig feiring av 25 år som forfattar.»

– Marta Norheim, NRK


Populære bøker av Tore Renberg

  1. Skada gods
    Skada gods
    179,-
  2. Ingen tid å miste
    Ingen tid å miste
    Tilbudspris 114,- Ordinær pris 379,-

Skrevet om bøkene til Tore Renberg

 

«Italo Calvino ble i sin tid kalt litteraturens siste trollmann. Men med tanke på spennvidden i Renbergs forfatterskap og øvrige virksomhet, fremstår også han som noe av en Merlin.»

Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad om Skada gods

 

«Det er vanskelig å formidle hvorfor denne romanen er så bra. Da vet en kritiker bare at den er ekstremt bra. [...]
I rest my case, kioskdronningen slenger en sekser i grønn misunnelse.»

May Grethe Lerum, VG om Vi ses i morgen

 

«Renberg imponerer både tematisk, språklig og kompositorisk med denne romanen.»

Arne Hugo Stølan, VG om Ingen tid å miste