Foto: Mats Dreyer/Oktopus studio

Det er da bare å spise «litt»!!

Der sitter du for «ente» gang og det ville være en underdrivelse å kalle mengden sukker du har satt til livs for bare «litt». Du registrerer at andre kan ha en skål med sjokolade foran seg i timevis og nyte bare noen få biter. Mens du lurer på hvordan du skal kunne stoppe, hvordan unngå å tømme hele skålen.

Dette er hverdagen til mange mennesker. Mange passer ikke inn under «unne seg litt» av og til regimet. For hver gang de kommer i kontakt med noe sukkerholdig eller noe som inneholder andre raske karbohydrater som brød, pasta, ris, pizza eller potetgull så klarer de ikke å stoppe. Dette til tross for gode forsetter om det motsatte. Hadde man skrevet en CV med oversikt over alle deres desperate forsøk på en ny og sunnere livsstil med alt det innebærer av ulike kurer og dietter, ville listen kvalifisert til den store gullmedaljen.

Hva kan det komme av at enkelte kan kunsten å spise bare litt, mens andre opplever seg helt ustoppelige? Kan det tenkes at vi mennesker reagerer ulikt i kontakt med enkelte matvarer og at svaret ligger i hjernen, nærmere bestemt belønningssenteret?

En gang i tiden var det nyttig at belønningssenteret jublet og belønnet oss da vi spiste søtt. Den gang da mennesker levde i pakt med naturen var det søteste man kunne spise frukt, bær og honning i sesong. Nå er sukkerholdig godteri og mat tilgjengelig overalt. Ja du leste riktig, mat. Yoghurter, juicer, mellombarer, ferdigretter, frokostblandinger, sauser, marinader, til og med tacokrydder er fullstappet av sukker. Mennesker med et følsomt belønningssenter har havnet i et mekka eller mareritt om du vil. Disse står i fare for å utvikle en avhengighet til sukker.

Det antydes at omlag ¼ av befolkningen, lider av en sukkeravhengighet. Det de beskriver er et evig tankekjør, en evig karusell med gode forsetter, som så brytes like fort. Du vet, den klassiske, jeg slutter til mandag – som så ofte brytes allerede mandag kveld.

Så hva skal man gjøre om man har en sukkeravhengighet, vi deler det inn i 3 trinn:

  • Maten – spis mest mulig rene råvarer som kjøtt, fisk, fugl, vilt, skalldyr, egg, ost, smør, bær og grønnsaker som primært vokser over bakken. Utelukk søtt inkl. kunstig søtning, mel/korn og stivelsesrike produkter som ris og poteter.
  • Mentale verktøy – egenomsorg, stressmestring, pust og nok søvn er utrolig viktig om du har en sukkeravhengighet. Du må også lære deg å bygge nye vaner, lage nye nervebaner i hjernen.
  • Felleskap med likesinnede – da mange erfarer at resten av verden ikke forstår, er et felleskap med andre med samme erfaring svært verdifullt.

Vil du lære mer om hva sukker gjør for helsen, hva en sukkeravhengighet er og hvordan alle typer avhengighet henger sammen? Min bok Sukkeravhengig? Bli Frisk uten sukker vil gi deg svaret på dette og utstyre deg med nydelige sukkerfrie oppskrifter slik at du selv kan prøve å leve ett sukkerfritt liv. Et liv uten sukker kan være nok så flott!

Bente Josefsen, mars 2021

Sukkeravhengig? Bli frisk uten sukker – med metoden og maten som hjelper deg

Har du en sukkeravhengighet?

Sukkeravhengigheten kan for mange overskygge alt, gjøre livet gledesløst og uten håp. Ved å legge om kostholdet og bevisstgjøre deg ulike mattriggere i kombinasjon med andre verktøy presentert i denne boken, kan du få livet ditt tilbake.

Boken inneholder:

  • Definisjon og test på sukkeravhengighet som vil gi deg en åpenbaring
  • Personlige historier om sukkeravhengighet og veien ut av det
  • Konkrete verktøy du kan benytte deg av
  • 40 velsmakende sukkerfrie/ketogene oppskrifter

Bente Josefsen

Bente Josefsen slet i mange år med sukkeravhengighet og var dypt fortvilet. Til tross for mye kunnskap om ernæring, klarte hun ikke å følge egne forsetter om en sunn livsstil. Det var først da hun kom over kunnskap om sukkeravhengighet at den manglende brikken kom på plass. Etter selv å ha fått hjelp med sin sukkeravhengighet, valgte Bente å utdanne seg innen avhengighetsmedisin og har spesialisert seg på sukkeravhengighet. I dag er hun en av Norges fremste eksperter på feltet, og har hjulpet mange mennesker til bedre helse og livskvalitet