Foto: Magne Risnes

Irriterende kolleger

Hei – jeg håper du har jobb, og at arbeidsplassen din klarer seg gjennom denne vanskelige tiden vi lever vi. Arbeidslivet er snudd opp ned, og det er ingen tvil om at vi ble vitne til verdenshistoriens største arbeidsmiljøeksperiment da verden stengte ned for snart ett år siden. Mange ble sendt på hjemmekontor og sitter der fortsatt, mens andre har jobbet ute i felt og ivaretatt kritiske samfunnsoppgaver. Enten du jobber i helsevesenet eller i matbutikk, så har du faktisk stått i førstelinja. Respekt! Mens andre igjen er permitterte eller har mistet jobben. Det er en enorm strekk i «laget», noen har mye å gjøre på jobb – andre har altfor lite. Det er urettferdig, som barn sier. Blodig urettferdig.

Under pandemien har derfor mange kjent på betydningen av jobb, et fellesskap og gode kolleger. Mange som sitter på hjemmekontor lengter tilbake til arbeidsplassen og hater ensomheten, mens andre igjen elsker hjemmekontor. Da slipper de nemlig å ha noe med kollegene sine å gjøre. Det er dessverre en myte at alle savner kollegene, en undersøkelse If gjennomførte viser at kun fire av ti savner de vi jobber med. Resten synes faktisk at det er ganske deilig å slippe å ha noe med dem å gjøre. Vi ser altså helt ulikt på dette – og det er det som er så fascinerende! Arbeidslivets kortstokk er samlet inn, kortene er stokket og deretter delt ut på nytt. Til tross for at ingen hadde bedt om det.

Når vi en gang kan vende tilbake til arbeidsplassen, blir det helt sikkert overgangsløsninger hvor det blir valgfritt hvor du jobber. Tenk deg hvor skuffet mange blir når de oppdager at «favorittkollegene» velger å jobbe hjemmefra.

Selv sitter jeg på hjemmekontor og holder digitale foredrag fra mitt eget hjemmestudio. Det funker bra det, men jeg savner virkelig å komme ut blant folk og få litt mer armslag. Kjenne på varmen fra en forsamling, møte mennesker ved scenekanten etterpå som vil diskutere hva de skal gjøre med den «irriterende kollegaen». Alle de tingene som et digitalt møte ikke fanger opp.

Målstreken flyttes stadig framover, og når vi endelig tror vi er i mål, står Erna og Bent og sier at vi må løpe enda lenger. Til tross for at vi er totalt utmattet. Det gjelder å holde ut, det blir jo bra igjen. I mellomtiden gir jeg deg som sitter på hjemmekontor fem gode råd.

1. Svært få har erfaring med å jobbe fra hjemmekontor mer enn en gang iblant, og da var det kanskje i form av «gjemmekontor». Ingen av oss har opplevd noe i nærheten av dette før og vi møter utfordringene ulikt. Derfor må vi akseptere ulikhetene og hjelpe hverandre for å få samarbeidet til å fungere. Start med å tenke over hvordan den nye jobbhverdagen har påvirket ditt forhold til kollegene og hvordan de opplever deg.

2. Uansett hvordan du trives med hjemmekontor, har vi alle et ansvar for å påvirke utviklingen av arbeidsplassen – ikke bare være opptatt av hvordan vi utvikler oss individuelt. Vi vet nemlig ingenting om hvordan arbeidsplassen vår utvikler seg på ett år eller to år. Hvordan påvirker hjemmekontor samarbeidet, relasjonene og tilliten? Svarene har vi ikke, men vi kan påvirke utviklingen ved å involvere hele virksomheten i utfordringene. Ikke bare noen.

3. Det er mer vanskelig enn noen gang å ta de vanskelige samtalene. De samtalene som vi vanligvis tar på tomannshånd, ved kaffeautomaten eller inne hos sjefen. Ettersom disse samtalene er mer krevende å ta digitalt, utsetter vi dem gjerne mens vi blir liggende i skyttergraven altfor lenge. Vanskelige samtaler kan og må tas digitalt – det er sjelden lurt å vente.

4. Den største utfordringen med digitale møter er mangelen på respons. Vi henvender oss til et kamera og forsøker å lure hjernen til å tro at det er et vanlig møte, men det er det ikke. Vi mister alt som heter respons gjennom mimikk, reaksjoner og kroppsspråk som vi får i det fysiske møtet. Når vi kikker ned på skjermen etter at vi har sagt noe inn i kameraet, så forventer vi respons fra dem vi henvender oss til. Men som vi vet, uteblir den nesten alltid. Det er utmattende og sliter oss ut. Bli derfor enige om hvordan dere kan bli bedre på tilbakemeldinger i de digitale møtene.

5. I møte med pandemien reagerer noen som Ludvig i Flåklypa, mens andre er mer som Solan. Ludvig er fremdeles livredd og kommer ikke til å komme på jobb før det er hundre prosent trygt, mens Solan slurver litt med håndvasken og mener det er på tide å komme tilbake til normalen. Resten av oss befinner seg et sted mellom disse to, men uansett hvem du er i møte med pandemien, er det en tid for å ta mer vare på hverandre enn noen gang. Husk at Ludvig og Solan deler seng og skal være bestevenner inn i fremtiden.

Lykke til med alle dine irriterende kolleger – enten de er rundt deg fysisk eller digitalt.

Hilsen,

Per Henrik, februar 2021

Irriterende kolleger - SIGNERT ved nettbestilling med hjemsending

Per Henrik Stenstrøm lever av å holde foredrag om livet på jobben. Etter å ha besøkt hundrevis av norske bedrifter for å snakke om arbeidsmiljø, har han konkludert med at de irriterende kollegene kan deles inn i syv typer: Primadonnaen, Bedreviteren, Skrytepaven, Pessimisten, Gratispassasjeren, Superoptimisten og Motarbeideren.

I denne morsomme og lærerike boken analyserer han hver av typene og gir gode råd for hvordan de kan forstås best.

«En vidunderkur mot dårlig arbeidsmiljø.»
Ole Petter Hjelle, lege og hjerneforsker

«Morsomt og tankevekkende om det vi alle kan bli enda bedre på - samarbeid!»
Jacob Schram, konsernsjef, Norwegian

Per Henrik Stenstrøm

Per Henrik Stenstrøm (f.1966) har ledet en rekke kreative miljøer i bransjer fulle av primadonnaer og bedrevitere. Han har 25 års ledererfaring fra mediebransjen og vet mye om å håndtere vanskelige medarbeidere. De siste årene har han holdt foredrag om temaet på mer enn 500 arbeidsplasser. Stenstrøm er utdannet journalist med bakgrunn som radio- og tv-programleder.