Håvard Tjora er aktuell med Tjoras matteskole, en praktisk og logisk leksehjelp til alt elevene skal kunne, fra 1. til 10. klasse. Boka er vel så nyttig for foreldre som for barn. Her forteller den populære læreren og forfatteren selv om tanken bak boka.


Publisert: 10.08.2020


Tjoras matteskole

I år kommer jeg ut med min fjerde bok om matematikk. Det er det nok ikke mange som hadde sett for seg, da jeg gikk på skolen for over 30 år siden. Da var nemlig matematikk mitt hat-fag nummer en. Jeg var ikke flink i det, leksene varte evig, og når jeg endelig trodde jeg hadde skjønt det, kom det snikende en oppgave, som med all tydelighet viste meg at jeg ikke hadde skjønt noen verdens ting. Ikke visste jeg hva jeg skulle gjøre for å bli flinkere heller. Jeg gjorde lekser, ba om hjelp, jobbet i timene, men fikk det ikke til.

På mellomtrinnet, dagens syvende trinn, fikk jeg en ny lærer – «Listern». Han så fort at jeg strevde, og i løpet av et par uker fikk han matematikk til å ikke bare være fullt forståelig, men også gøy. Med mestringen kom også gleden over å få til, og årevis med en følelse av å være dum, vek plassen for stolthet over å endelig skjønne.

Jeg har tenkt mye på hva Listern egentlig gjorde, og har prøvd å ta det med meg inn i yrket som matematikklærer. Det ene han gjorde, var å ufarliggjøre matematikken. Jeg opplevde at matematikk var et fag med tusenvis av regler, og enda flere unntak. Han viste meg at det egentlig er et fåtall regler som går igjen. Har du lært de grunnleggende reglene for regning, så er det stort sett de samme reglene du møter gjennom hele grunnskolen. Det andre han viste meg, var hvorfor vi regner som vi gjør. Her er mattelærerne i skolen delt i to fløyer; noen mener at du fint kan bli god i matematikk uten å helt skjønne hvorfor du regner som du gjør, andre mener at forståelsen er noe av det viktigste du kan lære. Jeg hører til den siste gruppen.

Jeg tenker på alt det jeg har lært uten en god kontekst – formler, navn på byer, komponister og statslederes fødselsår og dødsår – eksemplene er mange, og likt for nesten alle sammen, er at jeg har glemt dem. Men det jeg har lært med en god kontekst eller forståelse, har jeg husket «evig». Det andre er at de elevene som vet hvorfor de gjør som de gjør, ofte bruker denne kunnskapen til å løse nye problemstillinger. De blir kreative i bruken av matematikk, og det er etter min erfaring noe av det viktigste du kan ha med deg for å løse sammensatte oppgaver.

For mitt problem som barn var at jeg leste alle eksemplene, og så fikk jeg til alle oppgavene som var helt like dem, men med en gang de så litt annerledes ut, skjønte jeg ikke hva jeg skulle gjøre.

I boka Tjoras matteskole blir det forklart hvorfor vi trenger fellesnevnere, hvorfor vi flytter og bytter, hvorfor minus og minus blir pluss. I tillegg er alle utregningene forklart underveis trinn for trinn. Vel vitende om at elevene må kunne mye mer enn prinsippet for å løse for eksempel en likning, er det med mange ulike eksempler som viser hvordan de mer sammensatte likningene skal løses.

Jeg har med andre ord prøvd å skrive ned de samme metodene og prinsippene som hjalp meg den gangen for over 30 år siden. Jeg håper at boka vil inspirere og hjelpe flere elever til å få de samme gode opplevelsene med matematikk som jeg fikk, og som jeg fortsatt har glede av.

Lykke til!

Håvard Tjora


I denne boka tar Håvard Tjora deg gjennom all regning som de nye læreplanene har listet opp at elevene skal kunne, fra 1. til 10. klasse. Boka har en logisk oppbygging, som gjør at alle utregninger forklares trinn for trinn, både hvordan og hvorfor.

Flere bøker av Håvard Tjora