Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Eldst i barnehagen og yngst i skolen - om lek, læring og overganger

2020, Pocket, Norsk Bokmål

359,-

På nettlager - sendes innen 1-2 virkedager
  • Gratis frakt på ordre fra 299,-
  • Bytt i 200 butikker
  • På lagerhos 99 butikker

Den viktigste oppgaven barnehagen, skolen og SFO skal ivareta er barnas behov for lek, læring og mestring. Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom de ulike institusjonene. Barnehage skal ikke være skole ? og omvendt. Samtidig er det utfordrende å identifisere og praktisere det som skal være likt, og det som skal være forskjellig. Boka gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan praktiske ordninger for overganger kan være. Sentralt står tiltak som fremmer dialog og samarbeid mellom personalet i barnehage, skole og skolefritidsordninger.

Sentrale spørsmål i denne boka er om vi tilbyr 5- og 6-åringene en hverdag som bygger på det forskning om lek og læring viser, og hvordan skolen best mulig kan være klar til å ta imot 6-åringene. Forfatterne presenterer forskning, utdanningspolitiske dokumenter og politiske prosesser og vedtak. Er det samsvar mellom forskningsbidrag og politikernes prioriteringer?

Målgruppen er studenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO.

Anmeldelser av Eldst i barnehagen og yngst i skolen:

Myndighetene burde stimulere til et systematisk samarbeid mellom barnehagens og skolens pedagoger om å utvikle en ny pedagogikk.
- Ingeborg Tveter Thoresen og Sigurd Aukland, Dagsavisen
Her får du et innblikk i utfordringene ved å skape gode overganger mellom barnehage og skole, samt flere praktiske tips. [...] Forfatterne gir en solid oversikt over mulige problemfelt. Dette tenker jeg er viktig for å utdanne autonome, kritiske og samfunnsbevisste profesjonsutøvere i barnehage og skole. [...] Dette er en bok jeg har savnet, fordi den tilbyr leseren en balansert fremstilling av muligheter og realiteter i overgangen barnehage - skole.
- Monica Bjerklund, dosent i spesialpedagogikk og se, Første steg 1/2021
Her får du et innblikk i utfordringene ved å skape gode overganger mellom barnehage og skole, samt flere praktiske tips. [...] Forfatterne gir en solid oversikt over mulige problemfelt. Dette tenker jeg er viktig for å utdanne autonome, kritiske og samfunnsbevisste profesjonsutøvere i barnehage og skole. [...] Dette er en bok jeg har savnet, fordi den tilbyr leseren en balansert fremstilling av muligheter og realiteter i overgangen barnehage – skole.
- Monica Bjerklund, dosent i spesialpedagogikk og seniorforsker, Telemarkforsking, Første steg 1/2021

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Aukland, Sigurd (for) ; Thoresen, Ingeborg Tveter (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2020
  • Antall sider

    133
  • Emnekategori

    Barneskoler og ungdomsskoler
  • Kom i salg

    3. aug. 2020
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788202687243

Kundeanmeldelser

Frakt og levering