Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen - metodebok for lærere, studenter og forskere

2009, Pocket, Norsk Bokmål
Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
FoU-arbeid i skolen innebærer blant annet at lærere skal utvikle et forskende blikk på egen undervisning for å kunne endre og utvikle undervisningen i ønsket retning. Dette er en lettlest, oversiktlig og informativ metodebok.
Lærere i skolen kan utføre et forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) på egenhånd eller i samarbeid med forskere. I et forskende partnerskap bestående kan de ulike partene lære om hverandres praksis. Forskere har gjennom dette samarbeidet muligheter til å utvikle en større forståelse for praksis innenfor et gitt tema, og lærerne kan bli bedre kjent med systematiske måter å innhente informasjon på, slik at de kan utvikle en forståelse som kan danne utgangspunkt for ny planlegging og gjennomføring av undervisning.

Boka handler om hvilke etiske perspektiver som gjør seg gjeldende i et slikt utviklingsfellesskap, hvilken kunnskap som blir produsert, og hvilken betydning denne kunnskapen har. Forfatterne presenterer sin egenutviklede FoU-modell som på en tilgjengelig måte presenterer de ulike prosessene i stadier og nivåer i et FoU-arbeid.

Boka er rettet mot masterstudenter og ph.d-stipendiater som med utgangspunkt i kvalitativ metode vil gjennomføre FoU-arbeid knyttet til skolen, og mot lærerstudenter og praktiserende lærere. Forskere og veiledere ved høgskoler og universiteter vil også ha nytte av boken i sitt undervisnings- og forskningsarbeid.

... en kreativ, strukturert og faglig god bok ... Boken bør bli litteratur innenfor den nye lærerutdanningen og andre utdanninger hvor læring og utvikling i skolen er viktige tema. Halvor Bjørnsud, professor ved Avd. for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Moen, Torill (for) ; Postholm, May Britt (for)
  • Forlag/Utgiver

    Aschehoug
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2009
  • Antall sider

    115
  • Emnekategori

    Forskningsmetoder: generelt, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
  • Kom i salg

    30. mars 2009
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788215014340

Kundeanmeldelser

Frakt og levering