I en tid preget av falske nyheter, konspirasjonsteorier og polarisering, er evnen til å argumentere saklig viktigere enn noen gang. Studier viser at det er krevende for elever å begrunne meningene sine faglig og relevant. Mange kvier seg for å delta i diskusjoner av frykt for å si noe feil.
Denne boken gir lærere og lærerstudenter konkret kunnskap om hva argumentasjon er og hvordan de kan arbeide systematisk med det i klasserommet. Her får du verktøy elevene kan bruke til å øve seg på uenighet og utvikle sin egen stemme i møte med andres.
Boken viser hvordan argumentasjon både er en grunnleggende demokratisk kompetanse og et redskap for kunnskapsutvikling. Elevene lærer ikke bare å fremme egne synspunkter, men også å forstå og vurdere andres argumenter kritisk.
Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver - logikk, retorikk og pragmadialektikk - presenterer forfatterne en rekke praktiske undervisningsopplegg. Boken dekker alt fra grunnleggende argumentasjonsteknikker til visuell argumentasjon og tverrfaglig arbeid.
Argumentasjon i skolen er en praktisk og forskningsbasert ressurs for alle som vil utvikle elevenes evne til å delta konstruktivt i demokratiske prosesser.
Anne Kristine Øgreid og Kristin Torjesen Marti er begge førsteamanuenser ved OsloMet.