Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag - en introduksjon

2026, Pocket, Norsk Bokmål
Forhåndsbestilling - lanseres 05.01.2026
  • Gratis frakt på ordre fra 299,-
  • Bytt i 200 butikker
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk

Denne læreboken gir deg en praktisk og pedagogisk innføring i kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag.

Innledningsvis beskriver boken grunnleggende vitenskapsfilosofi, og forklarer hvorfor kunnskap om og ferdigheter innen metode er viktig. Det legges vekt på å belyse praktiske aspekter i de ulike fasene av en undersøkelse, og for de kvantitative analysene rettes særlig søkelyset mot bruk av SPSS. Forfatterne redegjør for sentrale begreper, og gir en beskrivelse av undersøkelsesprosessen med vekt på utvalg, operasjonalisering, datainnsamling og ulike analyseformer. Det legges særlig vekt på gjennomsnitt, standardavvik, krysstabeller, korrelasjon, regresjon, eksperimenter og klyngeanalyser. Boken beskriver også regresjonsforutsetningene i tråd med Gauss-Markov-teoremet, både teoretisk og praktisk, samt et eget kapittel om faktoranalyser.

I den kvalitative delen redegjøres det for hva som kjennetegner kvalitativ metode, og når det er hensiktsmessig å bruke observasjon, intervjuer og dokumentanalyse. Deretter gjennomgås ulike analyseformer, hvordan man rapporterer funn, og hvordan kvaliteten på kvalitative undersøkelser kan vurderes. Boken avslutter med en gjennomgang av sentrale etiske aspekter ved gjennomføring av undersøkelser.

Boken er skrevet for bachelor- og masterstudenter i økonomiske og administrative fag.

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Haus, Eirik (for) ; Mørk, Bjørn Erik (for) ; Oppen, Marit (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2026
  • Emnekategori

    Forskningsmetoder: generelt, Næringsvirksomhet og ledelse
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788202806279

Kundeanmeldelser

Frakt og levering