A- ha konflikt pa- jobben er ikke noe nederlag, det er en del av menneskets liv! A- ikke klare a- ha-ndtere konflikten er heller ikke et nederlag, man kan be om hjelp! A- ikke erkjenne at man har en konflikt, det er det store nederlaget!
Tør vi i det hele tatt ta inn over oss hva pa-ga-ende konflikter pa- jobben medfører av haltende samarbeid, brutte relasjoner, da-rlige diskusjoner, synkende toleranse for andres atferd og sviktende kreativitet? Og da har vi ikke en gang nevnt redusert livsglede!
Hvor mange omorganiseringer har ikke vært gjort for a- løse et problem som egentlig er en konflikt? Kultur spiser struktur til frokost. Derfor kan man sjelden løse et kulturproblem ved a- jobbe med strukturen.
Konfliktenes betydning for sykefraværet er antakelig betydelig undervurdert. Sykefraværet i Norge sta-r i skarp kontrast til befolkningens gode helse. A- bli bedre pa- konfliktha-ndtering er kanskje den lavest hengende frukten vi kan ta tak i. Det vil ba-de redusere selve sykefraværet og ikke minst a-ndsfraværet som konflikter medfører.
Er det a- ha-ndtere konflikter sa- vanskelig, da?
Nei, er det enkle svaret: man ma- bare ha den rette miksen mellom treenigheten kunnskap, klokskap og mot. Boken er ikke et akademisk oppslagsverk, men prøver a- gi leseren større innsikt i hvordan klokskap og mot kan brukes til a- ba-de forebygge og ha-ndtere konflikter.
Andreas Øverland har i over 30 a-r bista-tt private og offentlige virksomheter med leder- og organisasjonsutvikling. Fra Brussel i Belgia til Ny A-lesund pa- Svalbard har alt fra sma- familiebedrifter til store selskaper innen sa-vel uniformerte tjenester som privat næringsliv benyttet seg av hans kunnskap. Na- har han samlet sine viktigste erfaringene i bokform, med praktisk tilnærming og konkrete eksempler. Boken legger vekt pa- a- ufarliggjøre sfæren rundt konflikter. Den er lettlest og muntlig for a- motivere folk til a- ta tak i konflikter som oppsta-r.
Ma-lgruppen er alle som deltar i arbeidslivet, men ogsa- de som engasjerer seg i alle typer organisasjoner og ønsker a- lære hvordan man personlig kan ufarliggjøre konfliktspøkelset. Boken egner seg særlig for ledere, medarbeidere, tillitsvalgte, verneombud, HR-avdelinger og ansatte i bedriftshelse- tjenester.