Barn og unge reagerer på seksuelle overgrep. De viser sine følelser, sin aggresjon eller fortvilelse gjennom kroppsspråk, handlinger og vegringer. Boken formidler kunnskap som gjør det mulig for lærere i skole og barnehage å gjenkjenne reaksjonsformer som forekommer blant seksuelt misbrukte barn. Forståelse av nonverbal kommunikasjon står sentralt. Reaksjoner på seksuelle overgrep kan være utagering, vold og overgrepsatferd. Noen blir pyromaner. Mange fungerer dårlig sosialt, og angst og utrygghet er vanlig forekommende. Boken formidler også kunnskap som gjør det mulig å se de barna som blir stille og innadvendte. Om reaksjoner på seksuelle overgrep blir oversett eller ikke forstått, kan barn bli utsatt for tiltak som forsterker den uønskete atferden. Gjennom kunnskap om barn og unges reaksjonsmønster er det mulig å fremme en positiv vekst og utvikling og dempe uønsket atferd. Gro Breidvik er cand.polit. med hovedfag i pedagogikk. Hovedfagsoppgaven handlet om at gutter som er utsatt for seksuelle overgrep ofte er et skjult problem i skolen. I fagkretsen har hun sosiologi og sosialpedagogikk, og hun har spesiallærerkompetanse. Gro Breidevik har arbeideet som lærer i modningsklasser, hjelpeklasser, fremmedspråklige klasser og ved en observasjonsklinikk. Hun har også arbeidet med enkeltelever innen barne- og ungdomspsykiatrien. Nærmere ti års erfaring fra fengselsundervisning som lærer og skoleleder, og senere som lærer og rektor ved en skole tilknyttet et behandlingshjem, gir en solid erfaringsbakgrunn for forståelse av nonverbale reaksjonsformer hos barn og unge.