Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Anerkjennelse i skolen - en forutsetning for læring

2020, Pocket, Norsk Bokmål

599,-

På nettlager - sendes innen 1-2 virkedager
  • Gratis frakt på ordre fra 299,-
  • Bytt i 200 butikker
  • På lagerhos 99 butikker

Læreplanreformen Fagfornyelsen, omtalt som skolens verdiløft, har som intensjon å sette barnet i sentrum for opplæringen og styrke elevenes motivasjon og lærelyst gjennom en mer elevaktiv undervisning. Dette er nødvendig i en skole hvor mange elever føler seg umyndiggjort, lite sett og får tildelt roller som passive mottakere av kunnskap.

Forfatteren av denne boka viser at forutsetningen for å lykkes med dette er å anerkjenne elevene fordi anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Med utgangspunkt i anerkjennelsesteori viser forfatteren hva det innebærer i praksis i skolen og hvor avgjørende det er for barns faglige og sosiale læring. Han presenterer rammene for en anerkjennende pedagogikk og viser hvordan en slik praksis vil styrke alle elevers muligheter til deltakelse, mestring og læring.

Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere og ansatte i lærerutdanningene og alle som er opptatt av å skape de beste betingelser for barns oppvekst.

Anmeldelser av Anerkjennelse i skolen:

Jeg har hatt stort utbytte av å lese boka, og vil anbefale den til pedagoger i både skole, barnehage og trossamfunn. Jordet argumenterer godt for hvor viktig det er å ha en anerkjennende væremåte i møte med barn og unge.
- Asbjørn Hirsch, Prismet 3/2021
Boka gir oss nøkler til å forstå hva som vil kreves av skolen og lærerne for at fagfornyelsen skal bli det verdiløftet som regjeringen og skolemyndighetene har som intensjon. Derfor bør den ikke bare inn som pensum ved alle høgskoler og universiteter i Norge som tilbyr lærerutdanning, men anbefales alle utdanninger innenfor profesjonsrettet arbeid med barn og unge.
- Marie-Lisbet Amundsen, Bedre Skole 2/2020

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Jordet, Arne Nikolaisen (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2020
  • Antall sider

    410
  • Emnekategori

    Barneskoler og ungdomsskoler, Kognitiv psykologi, Pedagogisk psykologi
  • Kom i salg

    17. mars 2020
  • Utgave nr.

    3
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788202603182

Kundeanmeldelser

Frakt og levering