Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Form eller innhold? - norsk læreplanreform 1939-1960

2002, Pocket, Norsk Bokmål

252,-

Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
Form eller innhold?er en skolehistorisk fremstilling der læreplanene fra 1939 og 1960 analyseres i lys av begrepene pedagogisk formalisme og pedagogisk materialisme. Går vi inn i planene, ser vi fort at de varierer med hensyn til vektleggingen av hva skolen skal være. Betoningen av skolens sosialpedagogiske funksjon kontra skolen som lærings- og oppdragelsesarena er eksempel på en problemstilling i den forbindelse. Fremstillingen beskriver også politiske, faglige eller interessemessige drivkrefter som kan hatt betydning for at læreplanene ble slik de ble. De formelle læreplanene er uttrykk for samfunnets vilje om hva som er viktig å legge vekt på i oppfostringen av de nye generasjoner. Dette er i seg selv et så stort og viktig prosjekt at det må gjøres til gjenstand for problematisering og kritisk analyse. En gjennomgang av tidligere tiders skoletenkning kan gi en dypere forsståelse for dagens skoledebatt, og mange av problemstillingene som har vært reist tidligere, har forbausende aktualitet i dag.

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Briseid, Lars Gunnar (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2002
  • Antall sider

    131
  • Serienavn

    Forskningsserien
  • Serienummer

    27
  • Emnekategori

    Pedagogisk historie
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788276345520

Kundeanmeldelser

Frakt og levering