Denne boka tar for seg møtet mellom forskere og praktikere, og undersøker de utfordringer og dilemmaer som oppstår i dette møtet. Viktige spørsmål som drøftes er:. - Hvordan kan man sammen utvikle god undervisning og en god skole?. - Hvordan skapes gode forutsetninger for kunnskapsutvikling i møtet mellom forskere og praktikere?. - Hvilke etiske problemstillinger støter forskerne på når de skal samarbeide med de som har sitt daglige virke i skolen?. - Hvor mye av kontrollen over prosjektets mål, innhold, metoder og resultater bør en aksjonsforsker gi fra seg? Boka er rettet mot utdanningsforskere og andre deltakere i forskningssamarbeid mellom universitet/høgskoler og praksisfeltet. Den vil være interessant for skoleeiere og skoleledere som har ansvar for å legge til rette for samarbeid med forskere. Boka vil kunne brukes i forskeropplæring og andre studier der studenter involveres i forskningssamarbeid. Dette vektlegges også i den nye grunnskolelærerutdanningen, og med sitt praksisorienterte perspektiv vil boka være nyttig i utdanningen av lærere.