For at IKT skal bli tatt i bruk på en god måte, må den samsvare med sosiale og pedagogiske prosesser på skolen. Den nye teknologien gjør ikke nødvendigvis alle ting enklere og raskere, men skolen både vil og må utvikles i takt med verden rundt. Datamaskiner, dataprogrammer, internett, håndholdte datamaskiner og mobiltelefoner er kommet for å bli. Og det stilles høye krav til både elever og lærere når det gjelder omstilling, fleksibilitet, selvfremstilling og samarbeid. Denne boka dekker et mangfold av fag, og fellesnevneren er bruk av IKT i undervisningen. Forfatterne viser mulighetene som ligger i teknologien, både til meningsfull læring, utforskning og eksperimentering. Vi får innsikt i hvordan matematiske begreper og sammenhenger kan utvikles ved hjelp av dataprogrammer, hvordan kunstneriske prosesser og faglige valg kan styre IKT-baserte prosjekter, og hvordan digital billedskaping kan forankres i det naturen har antydet. Boka gir også råd om hva som bør gjøres, og hva man definitivt IKKE bør gjøre når man lager egne hjemmesider ved skolen. Bidragsytere til boka er Frøydis N. Vik (redaktør), Tormod Wallem Anundsen, Anne-Berit Fuglestad, Aslaug Kristiansen, Ståle Angen-Rye, Svein Slettan, Pål André Aarsand Simonsen, Kåre Vangen og Tor-Jarle Wergeland.