Generativ KI og sosiale medier har endret elevenes lese- og skrivevaner. Hvordan kan norskfaget styrke elevenes konsentrasjon, motivasjon og tolkningskompetanse i møte med denne utviklingen?
Denne boka viser hvordan langlesing - å lese hele verk i et støttende fellesskap - kan være et svar. Når elever leser bøker som en naturlig del av undervisningen gjennom hele skoleåret, får de mulighet til å utvikle sin tekstkunnskap, dybdeforståelse og refleksjonsevne. Og ikke minst gir det rike litterære opplevelser.
Boka inneholder
- forankring av langlesing i teori og læreplan
- rammeverk for langlesing, med forslag til førlesing, underveis- og etterarbeid, og strategier for elever som trenger ekstra lesestøtte
- råd om hensiktsmessig bruk av generativ KI
- tematiske undervisningsopplegg til en rekke bøker - sakprosa, romaner, drama og diktsamlinger
De konkrete oppleggene kan lett tilpasses andre bøker klassen ønsker å arbeide med.
Boka gir lærere et solid grunnlag og praktiske verktøy til å gjøre langlesing av bøker til en fast, integrert del av norskundervisningen i ungdomsskolen og i videregående skole - og dermed styrke skolens rolle som arena for sosial utjevning.