Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Lekens flertydighet - om barns lek i en institusjonalisert barndom

2010, Pocket, Norsk Bokmål
Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk

De fleste vestlige filosofer har forsøkt å rasjonalisere lek for å gi den en nyttig rolle i samfunnsutviklingen. For eksempel hevdes det at barns lek er en form for utvikling. Historien om barns lek de siste hundre årene fremstår på denne måten som en historie om temming.


Ved å la stemmer som sjelden er blitt hørt få komme til orde, ønsker forfatteren i denne boken å vise hvordan det går an å forstå lek på andre måter enn dem som er de mest vanlige. Disse stemmene inkluderer lekforskere og filosofer som blant annet Brian Sutton-Smith, Mikhail Bakhtin og Hans-Georg Gadamer. Forfatteren har også fått barn i tale om hvordan de erfarer sin egen lek i institusjoner som barnehage og SFO. Også barna ser ut til å utfordre og løsne grepet om endimensjonale måter å betrakte lek på: For barn ser lek ut til å fremstå som mer flertydig enn vi voksne ofte forestiller oss.


Boken retter seg mot studenter som tar sikte på å arbeide med barn i barnehage, barneskole, skolefritidsordningen (SFO) eller andre fritidsarenaer, samt faglig personale i disse institusjonene og andre som er opptatt av lek.

Anmeldelser av Lekens flertydighet:

«Boken «Lekens flertydighet» bør være en etterlengtet bok for alle som er opptatt av lekens genuine plass i barnehagepedagogikken. [...] Vi håper den når ut i enda videre kretser. Dette er den viktigste boken vi har lest på lenge.»
- Anne Greve og Morten Solheim, Pedagogisk bokorm 4/2010

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Øksnes, Maria (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2010
  • Antall sider

    214
  • Emnekategori

    Førskoler og barnehager
  • Kom i salg

    6. sep. 2010
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788202312220

Kundeanmeldelser

Frakt og levering