Det er et stort behov for økt kunnskap om samisk kultur og nasjonale minoriteter i barnehager, skoler og lærerutdanningene. Rammeplanen for barnehagen og Læreplanverket for grunnskolen understreker viktigheten av å formidle kunnskap og innsikt om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene.Matkulturer i Norge - samisk, kvensk/norskfinsk, skogfinsk, romani/tater og romsk matkultur i fagområdet mat og helse i lærerutdanningene er en vitenskapelig antologi som utforsker matkulturelle perspektiver gjennom et mangfold av fortellerstemmer. Antologien inneholder 16 kapitler, skrevet av 22 forfattere fra 11 ulike utdanningsinstitusjoner og ressurssenter. Antologien gir innsikt i utvalgte aspekter ved samisk, kvensk, jødisk, skogfinsk, romsk og romani/tater matkultur. Den tar sikte på å fremme forståelse for hvordan matkultur kan brukes som en ressurs i undervisning.
Antologien styrker samfunnets kunnskap om samisk og nasjonale minoriteters matkultur. Den er den første boken i sitt slag. Gjennom konkrete eksempler og teoretiske perspektiver bidrar den til å synliggjøre matkulturens rolle i å bygge kulturell forståelse og respekt.
Målgruppen for boken er barnehagelærere, grunnskolelærere, studenter og ansatte i lærerutdanningene. Den vil også være verdifull for andre som ønsker å fordype seg i matkulturens betydning i samiske og nasjonale minoriteters tradisjoner og identitet.