Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Ny pedagogikk i praksis - en studie av demonstrasjonsskolene 2002-2004

2005, Pocket, Norsk Bokmål

179,-

Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
Hierarkiet i skolen kan erstattes med en flatere struktur. Ved å innføre indirekte kontrollformer og gi elevene økt valgfrihet, øker motivasjonen i skolearbeidet. Fleksitid, studietid og samarbeid gir bedre trivsel både for elever og lærere. Ny pedagogikk i praksis er basert på en studie av utviklingsarbeider, ledelse og kultur i 22 demonstrasjonsskoler. Demonstrasjonsskolene er grunnskoler og videregående skoler som utnevnes av Utdannings- og forskningsdepartementet for å vise frem sin gode praksis når det gjelder ny organisering av undervisningen, tilpasset opplæring, samarbeid mellom lærere og elever og alternative vurderingsordninger. Verken gamle lokaler eller svak økonomi ser ut til å hindre nybrottsarbeid. Boka viser hvordan rektorer tilrettelegger for lærernes lokale utviklingsarbeider, og hvordan både lærere og ledere tar initiativer til prosjekter. Demonstrasjonsskolene kan betegnes som lærende skoler. Det er høyt under taket og utbredt samarbeid mellom lærere og ledere. Basil Bernsteins teori om utdanningskoder er anvendt som analyseverktøy. Forfatteren gir en kort innføring i teorien om makt og kontroll i pedagogikken. Rita Riksaasen er dr.polit. i sosiologi og arbeider som førsteamanuensis i pedagogikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hun har mange års erfaring som forsker og lærer i lærerutdanningen.

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Riksaasen, Rita (for)
  • Forlag/Utgiver

    Vigmostad & Bjørke AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2005
  • Antall sider

    123
  • Emnekategori

    Utdanningsadministrasjon og -organisering
  • Utgave nr.

    1
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788251920612

Kundeanmeldelser

Frakt og levering