Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Pedagogisk-filosofiske analyser

2008, Pocket, Norsk Bokmål

379,-

Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
Pedagogisk filosofering kan arte seg på forskjellig vis, for eksempel som forsøk på å klargjøre og granske viktige begrepsmessige sammenhenger, og som undersøkelse, systematisering og sammenfatning av de grunnantagelser pedagogisk teori og praksis bygger på. Denne artikkelsamlinga, Pedagogisk-filosofiske analyser, har sitt tyngdepunkt i den første tilnærmingsmåten. Artiklene har som overordnet mål å gjøre ting klarere enn de var i utgangspunktet. Den første artikkelen omhandler begrepsanalyse, et viktig verktøy når man har et slikt mål for øye. Så følger en analyse av danningsbegrepet: Kan dette begrepet gjelde som pedagogikkens fundamentalbegrep? En annen artikkel forsøker å beskrive de krav som må stilles til kritisk tenkning. Resten av artiklene fokuserer på barnet og barnets livssituasjon. Har barn filosofiske talenter som skolen bør ivareta i større grad? Og hvordan skal vi stille oss til det faktum at offisielle barnerettighetserklæringer innebærer å frakjenne barn rettigheter som andre mennesker (voksne) kan ta for gitt? Til slutt i denne samlingen er det en artikkel som kommenterer Ariés' kjente tese om at middelaldermenneskene ikke var i stand til å se barn som barn. Dr. philos. Paul Martin Opdal er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø, og har blant annet skrevet bøkene Begrepsanalyse og pedagogikk (1983) og Danning som initiering (2000).

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Opdal, Paul Martin (for)
  • Forlag/Utgiver

    Vigmostad & Bjørke AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2008
  • Antall sider

    120
  • Emnekategori

    Pedagogisk filosofi og teori
  • Kom i salg

    19. mai 2008
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788245007251

Kundeanmeldelser

Frakt og levering