Utdanning av trafikklærere er en svært viktig komponent i arbeidet med å realisere 0-visjonen i Norge. Denne visjonen har som mål å eliminere alle dødsfall og alvorlige skader i trafikken, og representerer en ambisiøs og langsiktig strategi for å forbedre trafikksikkerheten på nasjonalt nivå. Nord universitet spiller en sentral rolle i dette arbeidet ved å tilby en profesjonsrettet høyere utdanning innen trafikkfag. Her får studentene en helhetlig utdanning som integrerer teoretisk kunnskap og praktisk erfaring, noe som er viktig for å utvikle kompetente trafikklærere.
Denne vitenskapelige antologien inneholder ti fagfellevurderte artikler. Artiklene dekker et bredt spekter av temaer, inkludert praktisk trafikkopplæring, risiko knyttet til unge brukere av ATV og UTV, medikamentbruk og vurdering av helsekrav til førerkort, historikk og etikk knyttet til automatisk kjøretøyteknologi, bruk av casebasert undervisning, trafikklærerstudenters preferanser i Myers-Briggs typeindikator og deres syn på læring, samt kjønnsforskjeller knyttet til risikoatferd.
Antologien er særlig relevant for studenter og lærere i grunnutdanning for trafikklærere og videreutdanninger innenfor trafikkfag.
Den tverrfaglige tilnærmingen integrerer pedagogikk, psykologi, teknologi og helsevitenskap. Dette gir verdifull innsikt som kan bidra til å forbedre trafikkopplæringen.