Innledning
Metode
Forskningsprosessen
Steg for steg som kasusstudie
Datainnsamling
Utvikling av kategorier
Beskrivelse av konteksten
Steg for steg som verktøy i skolens sosiale læreplan
Utvikling av .vi-følelse.
Den fysiske arenaen og klassen som kontekst
Verktøy
Medierende handlinger med verktøy
Egenskaper ved medierende handling
Avslutning
Språket som verktøy
Høyere mentale funksjoner
Fra språk til tanke
Illustrasjoner: indre tale
Ikke-verbal kommunikasjon
Diskusjon
Transformasjon
Det moralske bakteppet: Transformasjon av opplæringsmateriellet
Fagdidaktisk kunnskap: Transformasjon av Gretes fagkunnskap
Det pedagogiske resonnementet
Diskusjon
Stillasbygging
Den nærmeste utviklingssone
Stillasbygging
Illustrasjoner
Diskusjon
Avsluttende kommentarer
Hensikten med Skriftserien Klasseromsforskning er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.