Yrkesopplæringen skal ta utgangspunkt i de kvalitetskravene vi stiller til godt faglig arbeid. Det nye kompetansebegrepet understreker dette.
I denne boka har vi beskrevet en vurderingspraksis som er basert på en slik opplæring.
Dette er tredje utgave av Vurdering i yrkesfag. Denne utgaven ser på refleksjon og kritisk tenkning i yrkesfag, og om hvordan vurderingen kan ta opp i seg at kompetansemålene i læreplanene skal tolkes i henhold til teksten OM FAGET. Teksten OM FAGET handler i mange fag blant annet om bærekraftig utvikling, helse, miljø og sikkerhet og medvirkning.
Innhold
Forord
Innledning
Helhetlig yrkeskompetanse
Vurdering som grunnlag for motivasjon
Utfordringer knyttet til vurdering i Vg1 og brede Vg2
Hva er vurdering? - oversikt
Hvordan gjøre vurderingsarbeid i praksis?
Standpunktvurdering
Eksamen, fag- og svenneprøver
Vurdering av skolens og bedriftens opplæringsvirksomhet
Sentrale begreper i vurderingsarbeidet - ordliste
Boka er skrevet for lærere og instruktører i fag- og yrkesopplæringen og er aktuelt både for skoler og bedrifter. Den er også relevant for studenter ved lærerutdanningene, spesielt yrkesfaglærerutdanningen (YFL) og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY).