Barn og unge er ikke bare morgendagens samfunnsborgere - de er også mennesker her og nå, med rett til et liv preget av trivsel, mestring og mening. Denne læreboken løfter frem livskvalitet som en sentral dimensjon i arbeidet med barn og unge, uavhengig av om de vokser opp i vanlige familier, mottar helsehjelp eller er under barnevernets omsorg.
De siste tiårene har norske forskere bidratt med viktig kunnskap om hvordan barn og unge opplever livskvalitet - både i og utenfor helsetjenesten - og hvordan måleinstrumenter kan brukes for å få innsikt i deres hverdag, også for barn som bruker tegnspråk.
Likevel er mye av denne forskningen lite kjent blant fagfolk i praksisfeltet.
Hva mener vi egentlig når vi snakker om barn og unges livskvalitet? Hvordan kan dette perspektivet bidra til å styrke tjenestene? Og hvilke verktøy har vi til rådighet?
Boken er skrevet for studenter og yrkesutøvere innen helsefag, medisin, psykologi og barnevern, og tilbyr konkret veiledning og anbefalinger i hvert kapittel. Avslutningsvis rettes blikket mot fremtiden - hva skal til for at livskvalitet hos barn og unge skal bli et styrende prinsipp i både forskning og praksis?
Forfatterne er tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet - NTNU. De har ulik faglig bakgrunn fra barne- og ungdomspsykologi, klinisk psykologi og barne- og ungdomspsykiatri. Alle har doktorgrad (PhD), har samarbeidet i mange år og deler en felles interesse for barn og unges livskvalitet.