1980- og 1990-tallet var preget av omstilling, organisasjonsendring, nye styringsformer og markedstilpasning for en rekke statlige bedrifter i Norge.
I en periode preget av en økende liberal holdning til mer fleksibilitet og handlingsfrihet for statlige bedrifter, trer også «det nye Posten» frem. Postverkets tid som forvaltningsbedrift var forbi.Ved inngangen til 1990-tallet var de fleste postansatte ukjent med hvilke endringer som lå foran dem. Postverket ble omtalt som en familiebedrift. Arbeidskulturen var preget av samhold og sterke tradisjoner.Nye ledere med ikke-postal erfaring tok med seg verdier preget av generell forretningsdrift inn i Postens organisasjon. Hvorfor sto ikke de terminalansatte sammen og kjempet for å opprettholde fellesskapets interesser og verdier? Forklaringen ligger i at fremmedgjøring, dekvalifisering, kamp om hegemoniet og verdi- og interesseforskjeller bidro til at de terminalansatte ble mer opptatt av sine individuelle interesser enn de kollektive.