Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Nyhetenes psykologi

2007, Pocket, Norsk Bokmål

299,-

  • Sendes fra butikk – En eller flere av våre butikker har varen på lager og kan sende den til deg!
    Vipps-krav sendes fra butikk. Gratis frakt på ordre fra 299,-
  • På lagerhos 99 butikker

I nyhetsredaksjonene planlegger journalistene hvilke saker som skal lages og hva som skal dekkes av hendelsesnyheter, kjendisstoff og politisk utspill. Vi tenker ofte at det ligger grundige valg og begrunnelser bak måten nyhetene blir til på. Men selv om vi liker å tro at de valgene journalistene gjør er frie og objektive, er det mange psykologiske faktorer som spiller inn, bevisst og ubevisst.

Nyhetenes psykologi gir større innsikt i hvordan vi skal forstå verden og hvordan nyhetene oppstår og formes. Det er en bok om spennende prosesser som handler om påvirkning, makt, gruppepress, mentale snarveier, propaganda, tillit og en rekke psykologiske forhold vi ikke er herre over.

Hvorfor er det slik at to øyenvitner som har vært på samme sted, forteller to ulike historier? Hva er det som skjer når «blodtåka» siger inn over redaksjonene og alle følger samme spor? Hvorfor stoler vi på nyhetsoppleserne på tv?

Dette er en bok for journalister, folk som jobber i tilknytting til mediebransjen og alle andre som leser, ser og hører nyheter.

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Kallevik, Svein Arthur (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2007
  • Antall sider

    139
  • Emnekategori

    Medievitenskap
  • Utgave nr.

    1
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788271472900

Kundeanmeldelser

Frakt og levering