Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Samfunnskunnskap for journalister

2006, Pocket, Norsk Bokmål

409,-

Utsolgt på nettlager
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
Den fjerde statsmakt er en betegnelse som ofte blir brukt om pressen. Betegnelsen reflekterer en av pressens viktigste oppgaver, nemlig å bruke sin makt – publiseringsmakten – til å kontrollere at de tre andre statsmaktene ikke misbruker den makten de har, til skade for enkeltmennesker eller grupper i samfunnet. Men for at pressen skal kunne fylle denne oppgaven, er det helt nødvendig at journalistene har solide kunnskaper om hvordan samfunnet er organisert, og hvilke oppgaver de ulike organer innen politikk og forvaltning har.
Samfunnskunnskap for journalister er skreddersydd til journalistutdanningene for at de skal kunne gi kommende utøvere av faget en grunnleggende innføring i samfunnskunnskap. Den gir en innføring i teorier om samfunnet og belyser ulike maktteorier. De viktigste forvaltningsorganer på internasjonalt, statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå blir behandlet, og journalistens møte med kirken og kongehuset er også blant temaene. Det globale perspektiv er sterkt til stede med fokus både på det flerkulturelle Norge og det globale samfunn.
Boka inneholder en rekke aktuelle nettadresser og vil være nyttig som oppslagsverk både for etablerte journalister og i redaksjonene. Ansatte i offentlig forvaltning, det private næringsliv og andre som kommer i kontakt med journalister, vil også finne verdifull informasjon og nyttige tips.

Produktegenskaper

  • Forfatter

  • Bidragsyter

    Stalleland, Asle (for) ; Stølås, Audun (for)
  • Forlag/Utgiver

    Cappelen Damm AS
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Norsk Bokmål
  • Utgivelsesår

    2006
  • Antall sider

    167
  • Emnekategori

    Medievitenskap
  • Utgave nr.

    3
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788271472931

Kundeanmeldelser

Frakt og levering