Til hovedinnhold
Norli Bokhandel

Verden inn i musikkutdanningene - utfordringer, ansvar og muligheter

2021, Pocket, Engelsk

250,-

På nettlager - sendes innen 2-5 virkedager
  • Gratis frakt på ordre fra 299,-
  • Bytt i 200 butikker
  • Ikke tilgjengelig for hent i butikk
I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlingsoppdraget til høyere utdanningsinstitusjoner gjennom bidrag som fokuserer spesifikt på hvordan dette oppdraget berører høyere musikkutdanning, både i Norge og internasjonalt.

Spørsmål som stilles er blant annet: Hvilke utfordringer står vi overfor, praktisk, etisk, relasjonelt, emosjonelt, organisatorisk og utdanningspolitisk? Hvilket ansvar har vi, i relasjoner der vi ofte blir tillagt stor makt av den omverdenen vi ønsker å være i dialog med? Hvilke muligheter bringer slik dialog med tanke på fag- og studiefornyelse, faglig og menneskelig berikelse, og en tydeligere og dypere forankring i den virkeligheten vi er en del av?

Gjennom åtte kapitler besvares disse spørsmålene med utgangspunkt i eksempler fra musikkutdanningsinstitusjonenes ulike delfelt. Dette gjøres både fra et overordnet perspektiv, ved å diskutere hva relasjonen mellom samfunnet og høyere musikkutdanning kan eller bør være og hvilken funksjon aktivt politisk arbeid kan ha i en slik sammenheng, og på et nivå mer preget av nærlesning, der de spesifikke relasjonene som utforskes blant annet gjelder forholdet mellom jazz og demokrati, den norske kirke og musikkopplæring, og høyere musikkutdanning og #metoo. Med denne antologien ønsker vi å bidra til en debatt om hva høyere musikkutdanning er, bør og skal være.

Boken er fagfellevurdert og inngår i skriftserien fra CERM.

Artiklene i boken:
Educational landscapes and the vision of culture for all: Alexandra Kertz-Welzel.
Seksuell trakassering i høyere musikkutdanning i lys av #metoo: Sigrid Røyseng.
Everyone's music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music: Corey Mwamba & Guro Gravem Johansen.
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» - om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk: Signe Kalsnes.
Kantoren - en «hemmelig» musikkpedagog? Kirkemusikeres tanker om mu

Anmeldelser av Verden inn i musikkutdanningene:

Redaktørene skal imidlertid først og fremst ha honnør for i det hele tatt å reise spørsmålet på nytt om hva høyere musikkutdanning er, bør og skal være, belyst gjennom nye innsikter om hva som foregår i dette feltet.
- Silje Valde Onsrud, Nordic Research in Music Education, 2(2), 149.157

Produktegenskaper

  • Bidragsyter

    Karlsen, Sidsel (red) ; Nielsen, Siw Graabræk (red)
  • Forlag/Utgiver

    Norges Musikkhøgskole
  • Format

    Pocket
  • Språk

    Engelsk
  • Utgivelsesår

    2021
  • Serienavn

    NMH-publikasjoner
  • Serienummer

    2021:2
  • Emnekategori

    Høyere utdanning, Musikk
  • Kom i salg

    8. jan. 2024
  • Nivå

    Voksen
  • Varenummer

    9788278532881

Kundeanmeldelser

Frakt og levering