«Sprenglærd og utradisjonell finanskrim [...] Det er bare å sette seg godt til rette, skru av mobilen og akseptere det som skjer. [...] Brønnøya er så visst ingen klassisk krimroman [...]. Kall den heller grublekrim. Boken krever noe av leseren: evnen til konsentrasjon og innlevelse, og til å gidde å lese alle fotnotene. Hvem skulle trodd at det var der man fant gullet?»
- Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv
«Kriminelt god. [...] Stein Sørensen er igjen i en klasse for seg i norsk krim.»
- Geir Rakvaag, Dagsavisen
«Stein Sørensen spiller opp til vilter dans i sin andre roman. [...] Brønnøya er nærmest en megaloman roman, og den lekne referanseveven strekker seg fra kulturens sentrum (Bibelen) til litteraturens mest obskure ytterkanter. [...] Med Brønnøya har Sørensen skapt en ordentlig god skrøne av en finansroman.»
- Ida Vågsether, Morgenbladet
«Stein Sørensens andre bok, Brønnøya, er minst like ambisiøs og enda litt mer kunnskapssprengt enn debuten. [.] Velger man den smale veien derimot, tar seg tid og lar seg rive med i forfatterens ustoppelige strøm av kunnskap, da kommer belønningen: en kompleks og mangslungen fortelling. Notene fyller og bygger, lar helheten få den plassen den trenger. [.] Brønnøya kan godt få en bås for seg selv. Kanskje fortjener den det også. Velg den smale vei og les.»
- Leif Ekle, NRK
«Det er ikke tvil om at Sørensen har funnet sin stil; her er det økonomisk svindel, arv basert på hvitvasking av narkopenger fra karteller i Mexico og Colombia, innsidehandel, skatteunndragelser i skatteparadiser. [...] Sørensen er en kunnskapsrik forfatter. Krimsjangeren er egentlig bare et stativ han henger sine referanser til økonomi, psykologi, filosofi, kunst, medisin og patologi på.»
- Stein Roll, Adresseavisen