5
Romanen har karakter av en thriller, med mye attåt. Det er litterært snop til glede for lesenerder. Alt innenfor en stram og stilsikker komposisjon.
- Inger Bentzrud, Dagbladet
5
Målbevisst, mangesidig og thrilleraktig om liv og død. Det hele er dyktig og medrykkende gjort.
- Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad
... en kløktig studie av det største spørsmålet i hans [Jan Kjærstads] eget felt: Hvilke krefter befinner seg i litteraturen? Kan også litteratur skape liv? (...) I Kjærstads laboratorium finner vi både tunge og lette svar om litteraturens mulighet til inngripen i verden ...
- Elin Kittelsen, Klassekampen Bokmagasinet
Lekent om livet. Jan Kjærstads nyeste er et godt valg for godstolen utover høsten.
- Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
Leken, kritisk og nyansert. (...) Jan Kjærstad mestrer sin valgte form. De mange synsvinklene tilfører en tredimensjonal nyanserikdom og lekenhet, uten å fjerne romanens kritiske brodd.
- Leif Bull, Dagens Næringsliv
Òg i årets roman er Kjærstad ute etter å kartlegge kva som særmerkjer vår tid. Handlinga er lagt til mars 2019. I forfattarens fiksjon eksisterer korona framleis berre som potensiell trugsel. Det som derimot finst er metoo, sosiale medium, influensarar og jag etter merksemd. Ikkje minst finst keisemd. Kjærstads forteljing er på si side ikkje keisam. Den er på alle måtar dramatisk med eit episenter lagt til hovudscenen på Nationaltheatret. ... Kjærstad leiker seg med dramatikk, sjanger, verkelegheitseffektar, litterære referansar, krysspunkt og puslespelbrikker som knyter menneska i teatersalen saman.
- Margunn Vikingstad, Morgenbladet
Jan Kjærstad har skrive ein glimrande kjærstadsk roman, rik på detaljar, spenning og saker til ettertanke.
- Marta Norheim, NRK
... en fascinerende roman som kombinerer mer eller mindre raffinert nasjonal selvpisking og selvhevdelse med hyllest til gode ting.
- Terje Eidsvåg, Adresseavisen
Kjærstads mesterlige evne til å komponere fortellinger, legge ut ledetråder, belyse mennesker fra ulike vinkler - noe som også var fremtredende i trilogien om Jonas Wergeland - kommer også fram i denne romanen. Her er dessuten samtidskritikk av kjendisliv, sosiale medier og hysteriet rundt avisenes anmeldelser i et herlig satirisk og lekent språk. (...) Lesningen av denne boken blir uunngåelig en kommentar til tiden vi nettopp har vært gjennom.
- Valborg Orset Stene, Vårt Land