5
Uventa humor hos Knausgård. Døden. Kunsten. Mystikken. Karl Ove Knausgård rettar klart lys mot mørke tema i sin nye roman.
- Gerd Elin Sandve, NRK
5
"solid, djevelsk roman … På raffinert vis kobler Knausgård en forslitt ung-mann-i-formative-år-roman, full av 80-tallsnostalgi, med sin egen vri på Faust-myten … en opptur i serien, i sin nedstigning mot helvete. En god roman om et forferdelig menneske, som til forveksling kan ligne på mange av oss"
- Terje Eidsvåg, Adresseavisen
"Jeg leser alt Knausgård skriver med glupsk begeistring … her, i «Nattskolen», har Knausgård valgt å integrere tankene bedre, gjort dem til sømløst romanstoff … Den stadige luskingen rundt det tause sentrum tegner etter hvert sentrumet opp. Dermed er ikke mangelen på tydelige konklusjoner mislykket, men en del av det hele. Knausgårds skrift er omriss, ikke utlegning, og bare slik kan det ubesvarlige tre fram med troverdighet"
- Åste Dokka, Vårt Land
"Så drøy at du gremmes og flirer på samme tid …Knausgård henter opp igjen den suggererende fortellerstemmen fra «Min kamp» … Knausgård blir en dyktig formidler som tar leseren i hånden og viser vei til esoteriske miljøer i europeisk kunsthistorie, som The School of Night på 1500-tallet ... Det kjennes som om forfatteren – med gru – dissekerer det som tidvis også har vært hans egne impulser … en ekte Knausgård-opplevelse "
- Ingunn Økland, Aftenposten
"Karl Ove Knausgårds London-roman om diabolsk kunst, tar hans morgenstjerne-prosjekt til nye høyder … Knausgårds sterkeste roman på lenge … en pageturner av de sjeldne … en udiskutabel triumf og en betydelig videreutvikling av den fleksible, uforutsigbare formen Morgenstjernen-serien har fått og blitt … Med Nattskolen begynner vi endelig å nærme oss nettopp det, en radikalt ny måte å skrive og tenke roman på. Måtte fortsettelsen bli lang, treig og seig"
- Marius Emanuelsen, Vinduet
"Kraftfullt brygg fra Knausgård … Romanen er spennende som en krimfortelling, med overraskende vendinger og et tidvis bibelsk mørke … Bedre enn noen gang balanserer han kombinasjonen av fine detaljrike rapporter fra det trivielle hverdagslivet med undrende og skarpe sideblikk til de store eksistensielle spørsmålene. Djervheten og det intellektuelle overskuddet er på plass"
- Turid Larsen, Dagsavisen