Thereses gate er en bygate som ligner mange andre gater i hovedstaden. Her er leiegÄrder fra tiden omkring forrige Ärhundreskifte, her dundrer trikken forbi pÄ vei ned mot sentrum eller opp mot Adamstuen, og det spruter regnvann fra hjulene pÄ bilene som passerer. Her er leiligheter med forskjellige slags beboere. I en av dem bor en forfatter og hans kone. Hun er syk, alvorlig syk, og forfatteren har begitt seg i vei til Adamstuen, til sushisjappa der, for Ä kjÞpe middag til dem. Men veien dit er fylt av avbrudd og forstyrrelser: Han mÞter Oslokyklopen, som forsÞker Ä stanse ham, og en kyklop til dukker opp. Noen roper lokkende fra en balkong, kjentfolk og kollegaer er ute og gÄr eller jogger. Mens forfatteren stadig tenker pÄ sin kone og hennes tilstand, trekkes blikket hans i alle retninger, inntrykkene flommer pÄ, assosiasjonene myldrer og konsentrasjonen svikter. Og det som skulle vÊrt en kort spasertur med ett enkelt mÄl, blir en tilsynelatende evigvarende odyssé opp og ned Thereses gate, mens Penelope er syk og venter der hjemme. Vinner av P2-lytternes romanpris. Fra juryens begrunnelse: Et virkelig mesterverk. Her ligger en fantastisk glede i sprÄket, det var en fryd Ä lese, noe som framstÄr som et kjempeparadoks siden det jo handler om en person som skal dÞ. En herlig og gripende roman. Anmelderne mener: ... en fortvilet, svÊrt klok og vakker roman Leif Ekle, NRK/P2 ... en sjelden kombinasjon av sprÄklig overskudd, desperasjon og sorg Turid Larsen, Dagsavisen Gata, bilene, menneskene, butikkene, hundene, bygningene, regnet, lydene - de fÄr skinne i Sundes prosa, som et bud pÄ hvor rik og fylt av mening denne verden er. Dermed blir sorgen over en som dÞr ut av den, og mister sin verden, desto dypere. Bernhard Ellefsen, Morgenbladet Hans bitende humor og halsbrekkende assosiasjonsrekker er kostelig lesning. Men det er i mÞte med redselen, dÞden som stÄr og venter i gangen, at romanen gjÞr dypt inntrykk. Hilde SlÄtto, VÄrt Land Sunde lÚt sitt livsdrama bli spegla i mange, smÄ flater. Det har blitt ein diamant av ei bok. Merete RÞsvik Granlund, Dag og Tid Mytiske landskap faldar seg ut for kvart steg han tek, historiske epokar legg seg over notida og litterÊre figurar utvidar bÄde tankerommet til forfattaren og tolkingsrommet til lesaren. Denne flyten av minne og mytar gir ei svimlande kjensle av bÄde tida og (by)rommet. Eivind Myklebust, Klassekampen