På 1800-tallet var Arendal en av Norges største og rikeste handelsbyer. Men storhetstiden skulle ikke vare. I 1886 kollapset økonomien i det som ble kjent som Arendalskrakket, utløst av banksjef og skipsreder Axel Nicolai Herlofson, eieren av Arendal Privatbank. I lengre tid hadde han drevet underslag for å dekke egne tap, og da svindelen ble avslørt, fulgte en økonomisk dominoeffekt. Krakket førte til en bølge av konkurser og høy arbeidsledighet. Som en direkte følge av krisen ble Det norske Arbeiderparti stiftet i Arendal i 1887.
Hva var det ved Arendalskrakket som inspirerte deg til å skrive Krakk?
– Da jeg leste om det Arendalskrakket første gang, tenkte jeg at det er en vanvittig historie, som er underlig lite kjent i Norge. Det er den største svindelen i norsk historie, og det forsvant flere milliarder kroner i nåtidsverdi. Samtidig er det et veldig brått og avgjørende møte mellom den gamle og nye tida, mellom et samfunn der overklasse og embetsmenn har makta og framveksten av arbeiderbevegelsen. Det er godt romanstoff, og Krakk har blitt en slags økonomisk krim. Uten mord, men med mye blod, i hvert fall i overført betydning
Hvordan gikk du frem for å gjenskape miljøet og kulturen fra denne perioden?
– Jeg ville beskrive et troverdig, men samtidig vilt miljø. Arendal var usannsynlig rikt, helt ulikt noen annen by i Norge. Jeg har lest mange annonser i avisene fra 1880-tallet for å se hva innbyggerne spiste og drakk og kledde seg i og handla. Det averteres med luksusvarer som silkefløyel, eau de cologne, hummer, Bordeaux-vin og eksotiske krydder. Ut ifra ordlyden i annonsene, virker det ikke vanskelig å få solgt disse varene, men heller å dekke etterspørselen.
– I tillegg har jeg brukt mye litteratur fra den tida for å forstå hvordan folk tenkte og tedde seg. Alexander Kielland, Amalie Skram og Émile Zola har vært viktige for meg. Skjønnlitteratur er en svært god inngang til å forstå andre miljøer enn de vi lever i selv, også fordi den ofte går tett på karakterer og konflikter og skjuler mindre enn andre kilder.